Under förmiddagen den 24 september, larmades brandkåren till vår fastighet efter att det uppstått någon slags rökutveckling i garaget. Räddningstjänsten konstaterade att det inte verkar handlat om någon brand, utan troligen att någon startat ett fordon som haft läckage i motorn, vilket skapat "röken".
Räddningstjänsten har gått igenom alla förråd och utrymmen i anknytning till garaget, utan att hitta några problem.
Denna incident påminner oss också om vikten av att använda våra parkeringsplatser enbart för deras avsedda ändamål, nämligen att parkera bilar. Vi uppmuntrar alla hyresgäster att se till att inget annat än fordon förvaras i garaget och att städa bort eventuell skräp eller föremål som inte hör hemma där.
STYRELSEN
Tvättstugorna - uppdatering 4 september
I bägge tvättstugorna finns för närvarande trasiga tvättmaskiner.
Samma gäller mangeln. Med tanke på föreningens ekonomi, och de höga priserna maskinerna betingar, kommer styrelsen att ta fram ett offertunderlag. Därför får alla medlemmar en enkät i sin mail, som ska hjälpa till med val av lämplig utrustning.
Tills vidare kommer enbart två av tre tvättmaskiner att fungera.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Felanmälan tvättstuga och gästlägenhet
Görs till styrelsen - INTE till Fastighetsägarna, då de inte har avtal för tvättstugorna.
Felanmälan fastighet eller egen lägenhet
Felanmälan till Fastighetsägarna får medlemmar ENBART göra vid två tillfällen;
I alla övriga fall ska styrelsen kontaktas.
Felanmälan hiss
Om någon fastnar i hissen, ska nödtelefonen användas.
Felanmälan av hiss i övrigt ska alltid göras till styrelsen på telefon.
För att ställa dig i kö till en garageplats eller utomhusparkering gör du detta på Storholmen Förvaltning webbsida, Inloggning kösystem du måste välja "Skapa Inloggning" om det är första gången du besöker sidan.
Här kan du själv sedan anmäla köplats eller lämna köplats. Du kan också se din status på köplatsen.
För länge sedan tecknade BRF Essinge Port ett avtal med Tele2 gällande TV, i avtalet ingick ett Grundutbud samt ett tilläggsavtal för digitala tjänster, där föreningen betalade för tilläggstjänsterna.
BRF Essinge Port har sagt upp tilläggstjänsterna och behållit ett omförhandlat grundutbud med digitala kanaler som ingår i hyran. Ni får tillgång till kanalerna genom antennuttaget i lägenheterna.
Då medlemmar själva kunde lägga till fler tjänster i kombination med föreningens avtal så måste medlemmar själva säga upp dessa tjänster hos Tele2 för att inte bli debiterade för dessa.
Ni medlemmar som fått en faktura från Tele2 för TV måste säga upp era tjänster antingen genom Mitt Tele2 eller kontakta kundtjänst.
Tele2 Kundtjänst: 90 222
Tele2 Mitt Tele2: Mitt Tele2
Se nedan grundutbud som ingår i hyran och betalas av BRF Essinge Port. Grundutbudet sänds genom TV uttaget i din lägenhet.
Hälsningar
Styrelsen
Den 1 januari 2023 trädde en lagändring i kraft som innebär hårdare regler för bostadsrättshavare som vill utföra renoveringar eller nybyggnation i sin lägenhet.
De nya reglerna i Bostadsrättslagen förtydligar att bostadsrättshavaren inte utan tillstånd får utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar förändringar eller nybyggnation som avser följande:
Om en bostadsrättshavare har utfört en otillåten renovering kan det leda till uppsägning av bostadsrätten om bostadsrättshavaren inte efter föreningens begäran antingen i efterhand ansöker om tillstånd för renoveringen och får det beviljat, eller återställer lägenheten så som den var innan den otillåtna renoveringen utfördes.
Har du frågor, kika på förenings hemsida, där man också kan läsa hur man söker tillstånd i vår förening.
STYRELSEN
Hej medlemmar i BRF Essinge Port,
Med anledning av att Tele2 skickat ut att BRF Essinge Port sagt upp avtalet, kommer här ett förtydligande av vad som gäller för TV och bredband.
Grundprincipen är att ingenting kommer att märkas.
TV
Föreningen har haft ett avtal med Tele2/ComHem som är uppsagt -MEN DET ÄR OMFÖRHANDLAT och ett nytt gruppavtal är undertecknat. Eftersom det gamla är uppsagt försöker Tele2 ge sken av att allt försvinner. Så är alltså inte fallet, utan grundutbudet av kanaler kommer att finnas kvar.
Har man redan fler kanaler, ska inte det påverkas vid övergången.
BREDBAND
BRF Essinge Port har sagt upp gruppavtalet med Bredbandsbolaget/Telenor och tecknat nytt gruppavtal med Stockholms Stadsnät som levererar 1000 Mbit/s tjänst, detta avtal och tjänst träder ikraft 2024-03-01.
Föreningen har inget bredbandsavtal med Tele2.
Bredbandet från Stockholms Stadsnät kommer ingå i hyran. Styrelsen har tecknat ett mycket förmånligt avtal med Stockholms Stadsnät vilket gör att vi kan sänka våra kostnader avsevärt.
Det kan ske ett kort avbrott av bredband under övergången, mer information sker när vi närmar oss övergången.
Hälsningar
Styrelsen
Nedan följer information från Fastighetsägarna om inomhustemperaturen. Artikeln kan läsas här också, Så kallt får det vara i lägenheten
När utomhustemperaturen sjunker är det många som undrar hur kallt det får vara i en lägenhet och hur länge man ska behöva vänta på att värmesystemet kommer igång. Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna kring temperatur i lägenheter och vad man kan gör om det är för kallt i en lägenhet.
Olika människor uppfattar temperaturer på helt olika sätt, det som kan vara för kallt för någon är behagligt för någon annan. Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger dock att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter.
Utetemperaturen kan variera kraftigt från en dag till en annan, exempelvis vid omslag från plusgrader till flera minusgrader under en kortare tid. Det gör att värmesystemet som styrs av bland annat utetemperaturen kan ta lite tid på sig att komma igång. Man får som hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare acceptera att det är lite kallare en period innan värmesystemet helt kommit igång, men om man upplever att det är för kallt och inte blir varmare på några dagar bör man höra av sig till sin hyresvärd eller styrelsen för bostadsrättsföreningen.
Om det är kallt i lägenheten ska man kontakta sin hyresvärd eller styrelsen för bostadsrättsföreningen som då bör mäta temperaturen och undersöka orsaken till temperaturer under 20 grader.
Temperaturen ska mätas en meter upp från golvet och en bit in i rummet. Golvtemperaturen får inte vara lägre än 16 grader.
Drag orsakas bland annat av otätheter kring fönster, dörrar eller vid tilluftsventiler. När väggar och golv har lägre temperatur än vad luften har så kan man också uppleva drag. Drag är en vanlig orsak till obehag.
Drag i lägenheter behöver därför ofta kompenseras med höjd lufttemperatur. Luftens medelhastighet bör inte överstiga 0,15 meter per sekund under vinterhalvåret.
Porttelefonen är i drift mellan 06:00 – 23:00. Besökare utanför dessa tider gör följande, trycker på knappen B på porttelefonen och slår in mobilnumret till den man skall besöka. När man blir uppringd från porttelefonen så öppnar man dörren genom att trycka på siffran 5 på sin telefon. Detta gäller även dig själv om du inte har din tagg med dig, tryck på knappen B på porttelefonen och slå in ditt egna mobilnummer på porttelefonen, porttelefonen ringer upp din mobil och du öppnar dörren med knappen 5 på din mobiltelefon.
Nu fungerar det även att boka via dator på denna länk, Axema Bokning användarnamn och lösenord står på påsen som ni fick era brickor i.
Hälsningar
Styrelsen
131 762 besökare sedan 2022-06-05